Atspausdinta iš: http://old2.pressphoto.lt/lt/naujienos/kas_yra_gera_nuotrauka?
Kas yra gera nuotrauka?
pressphoto.lt :: Naujienos :: Kas yra gera nuotrauka?
Kas yra gera nuotrauka? Tai amžinas klausimas, veikiantis mūsų emocijas ir intelektą – šia seka.
Visų svarbiausia, ką gali turėti vaizdas – tai gebėjimą priversti žmones jausti, pažinti ar klausti. Kalbu apie tokius dalykus, kaip visiškas veidų, gamtos, šešėlių ir šviesos paprastumas arba sudėtingesnę vaizdinį sukuriančių klodų dermę, kviečiančią mus ilgai „keliauti“ po nuotrauką. Į vaizdinį stimulą žmogus visų pirma reaguoja pirmapradžiu jausmu, o tik vėliau viršų pradeda imti intelektinis procesas, noras atidžiau jį išnagrinėti.
Iššaukti reakciją – štai aukščiausias geros nuotraukos testas. Fotografas galbūt nustebs sužinojęs, kad stambių foto konkursų metu vaizdas ekrane būna vos keletą sekundžių, per kurias yra nusprendžiama, nuotrauką priimti ar ją atmesti. Tiek pat laiko tereikia ir skaitytojui nuspręsti, ar versti kitą laikraščio ar žurnalo puslapį, ar pereiti kitur kompiuterio ekrane.
Gausybė šaltinių, teikiančių fotografijas laikraščiams, interneto svetainėms, televizijos stotims (ir konkursams) sukuria ypač konkurencingą erdvę. Čia, tiesiogine to žodžio prasme, kasdien vienas su kitu kovoja tūstančiai vaizdų, varžydamiesi dėl dėmesio ir vietos.
(Mūsų darbo pobūdis reikalauja daryti nuotraukas, fiksuojančias įvykius, kurie yra nuobodūs, fiksuoti įvykį, iš kurio vargiai gali išeiti „gera“ nuotrauka. Tačiau visada galime paieškoti būdų, kaip pagerinti situaciją – palaukę tinkamo momento, pasistengę išvengti sustabarėjusių klišių ir tiesiog bandydami savo, kaip fotografo, laimę).
Tikrai gera nuotrauka turi visų pirma kalbėti pati už save ir būti palydėta dalykiško aprašymo. Ji turi klausti, skatinti tave sužinoti daugiau, priversti tave juoktis arba išmokyti kažko naujo. Ji turi kažką reikšti. Svarbiausias klausimas – ką norėjo fotografas pasakyti ir ar jam pavyko tai perduoti. Dokumentinėje fotografijoje būtina perduoti situacijos esmę, o socialinėje situacijoje, ar atsitikus nelaimei, nuotrauka turėtų gebėti paskatinti žmones ar vyriausybes imtis veiksmų, kad ir nedidelių.
Sportas – tai veiksmas, aistra, reakcija, skandalai, pinigai, tai pasaulio mikrokosmosas, suteikiantis daugybę galimybių įtraukti žiūrovą.
Deja, daugelį fotografų labiau traukia ne turinys, o technika, ir jie linkę ieškoti tik beasmenių grafinių elementų reportaže, karo zonoje, sporte, kultūroje, ar, apskritai, bet kurioje kitoje temoje. Fotografuodami žmogų, atskleisdami jo įvairiapusę prigimti, turime užmegzti su juo ryšį; fotografuodami gamtą (augalus) ar grafinius elementus, privalome pajusti spalvų, linijų, formų grožį. Jei tai gyvūnai – būtina sugebėti perduoti „žvėriškąją prigimtį“.
Abstrakcija fotografijoje taip pat turi pagrįstą ir svarbią vietą, tačiau tokia abstrakcija taip pat privalo turėti ir estetinę kokybę, gebančią patraukti dėmesį ir jį išlaikyti. Tai neturėtų būti tik triukas, ji turėtų būti natūrali, tarsi teptuko potėpis.
Nemažą vaidmenį šiame procese vaidina ir foto redaktoriai, jie turi veiksmingai prisidėti prie šio proceso, ir prieš, ir po jo.
Visos tos įsimintinos mūsų profesionalios nuotraukos, kurias kiekvienas mūsų nešiojamės savo širdyse ir atmintyje, yra kaip tik tos, kurios padarė mums įtaką ar pakeitė įvykių eigą. Kaip tik dėka širdies ir proto mes sukuriame tokius vaizdus dabar, sukursime ir ateityje. Be aktyvaus domėjimosi mus supančiu pasauliu, be nuolatinio poreikio mokytis ir mokyti, nebus iš mūsų jokios naudos nei pasauliui, nei mums patiems.
Maria Mann
Europos spaudos fotografijos agentūros atsakingoji redaktorė
Frankfurtas, 2008 m. liepos 17 d.