Atspausdinta iš: http://old2.pressphoto.lt/lt/straipsniai
Straipsniai
Romualdas RAKAUSKAS. Gyvenimas fotografijose.
Fotovi(t)ražai 33
Nemunas
„Lietuva man visada buvo fotografijos šalis.“ Tai ukrainiečio
Jurijaus Kosino, spaudos fotografijų konkurso tarptautinio žiuri nario
maloniai skambantis apibendrinimas, ištartas peržiūrėjus gausų praeitų
metų fotožurnalistinį derlių – 151 autoriaus per šešis tūkstančius
nuotraukų. Daugelis didesnių ir turtingesnių valstybių gali mums tik
pavydėti kasmet tvarkingai išleidžiamo albumo „Lietuvos spaudos
fotografija“ (Lietuvos spaudos fotografų klubas. Vilnius, 2010). Šio
metų pilnatvės simbolio rengėjai nepabūgo negailestingai visą kultūrinę
spaudą užsmaugusios krizės. Didelės pagarbos nusipelnantis atkaklumas.
Istorijos
bedugnėn nugarmėję svarbiausi pernykščiai įvykiai išraiškingais
vaizdiniais sugrąžina mus jaudinusias akimirkas, dažniausiai jau
praradusias buvusį aktualumą, bet išsaugojančias nesenstantį
fotoreporterių meistriškumą.
Alfredo PLIADŽIO nuotrauka
Metraščio viršelyje efektingai liepsnoja brangiausias naujametinis fejerverkas, paskelbęs Vilnių Europos kultūros sostine. Pranašiškas reginys, nes lygiai taip pat sudegė ir gražių iliuzijų dūmais išsisklaidė mūsų viltys ką nors reikšminga nuveikti aukščiausiais meniniais pasiekimais išpaikintoje Europoje. Simono Švitros nufotografuotas tikroviškas pragaro vaizdelis su grėsmingu raguotojo siluetu vykusiai apibendrina triukšmingą, lietuviškai profesionaliai režisuotą, intrigų, nesusikalbėjimų ir rietenų velniavą.
Kitas dūmais dvokiantis aštriasiužetis spektaklis įsiplieskė prie Seimo.
Ramiame Lietuvos įvykių peizaže sunkoka nustebinti netikėtumais, o
mažasis langų daužymo karas reporteriams mestelėjo pas mus dar neregėtą
dramą (net su policijos pašaudymais) ir suteikė gerą progą
pademonstruoti profesionalumą.
Leidinyje matome du vienas kitą
papildančius reportažus iš „juodojo penktadienio“ riaušių. Nugalėtoju
pripažintas Saulius Žiūra fotografavo spalvotai, o Gediminas Bartuška
atsisakė ryškiaspalvių akcentų ir akivaizdžiai prarado nemažai įtaigumo
balų.
Reportažas – fotožurnalistikos „sunkioji artilerija“. Vieną
pavykusią nuotrauką gali atnešti ir atklydusi sėkmė, o išsamiam
pasakojimo plėtojimui reikia profesinių įgūdžių ir patirties. Šios temos
laureatą vertėtų skelbti labiausiai sėkmės lydimu metų fotomedžiokliu, o
gal net fotokaraliumi...
Anksčiau tokiu nekarūnuotu išrinktuoju buvo
Ramūnas Danisevičius, iš dešimties „Auksinių kadrų“ pelnęs net šešis.
Mūsų fotožurnalistikos Ginesas! Nemenkesniais talentais apdovanotas ir
S. Žiūra. Demonstruodamas platų temų diapazoną, šiame albume jis
pateikia dar du puikius fotoreportažus. Spalvingą siužetų įvairovę
matome Vilniuje gyvenančių, dirbančių ir mažametį sūnų auginančių
pabėgėlių iš Eritrėjos kasdienybėje. O šimtamečio Šiluvos monsinjoro
Eduardo Simaškos jubiliejinių rūpesčių jaukumui atskleisti autorius
tikslingai pasirinko nespalvotą fotografiją. Kažin kaip atrodytų
netikėtas, sėkmės angelo atskraidintas ir prie raudonplytės bažnyčios
vaikštinėjantis raudonkojis gandras? Nebent tiktų techninių pažaidimų
skyriui „Spindesys“.
Tomas JUŠKAITIS. ,,Adomo obuolys“
Keisčiausias ir kūrybiškiausias, neseniai prie rimtosios
fotožurnalistikos prisišliejęs, aikštingasis „Spindesys“. Reportažas
juda pagal daugmaž nusistovėjusias taisykles, o šitas reklaminis žanras
nenuspėjamas, ir tai didžiausias jo patrauklumas. Čia įteisintos
visokiausios manipuliacijos leidžia sukurti kur kas turtingesnį reginį.
Bet nebūtinai turiningesnį.
Visagalis fotoshopas nuvertino techninius
efektus. Kad ir kokių siurrealistinių sudėtingumų sugalvosi, žiūrovo
atmintyje įvesta kompiuterinė paklaida viską ramiai nusodins į eilinio
fokuso lygmenį.
Nuolatiniam šios temos laureatui Tomui Kauneckui
apdovanotosios „Princesės ant žirnio“ supertikrovišką scenografiją,
matyt, sumeistravo rimti specialistai, bet, žinodamas fotoshopo
stebukladarystes, netiki regima tobulybe. Užtat be išlygų patiki
nepriekaištinga estetika švytinčia septintojo dešimtmečio mini madai
skirta jo fotografija. Sužavi ne tik elegantiškai sėdinti lėliška
gražuolė, bet ir švelniai pilkšvu spalvingumu išgryninta, detalėmis
neperkrauta kompozicinė erdvė. Galima net suabejoti dėl žirnio pasakos
išskirtinumo. Man atrodo, aptartasis aukščiausio lygio subtilus
paprastumas gerokai vertingesnis už smarkiai prie kičo artėjančią
eklektiką.
Glamūrinio žanro estetika kičą leidžia naudoti kaip meninę
priemonę. Štai Algimantas Kriščiūnas „InCulto“ grupę sugalvojo paversti
agresyviais mėsininkais. Baltos prijuostės ant juodų kostiumų, rankose –
grėsmingi didžiuliai peiliai, prie širdies priglaustas milžiniškas
kaulas, kruvina trinka priekiniame plane, o ant sienos – skerdienos
kapojimo nuorodos. Viską vainikuoja rūstūs, akmeniniai muzikantų veidai.
Kraupus, bet efektingas koncertinis plakatas.
Ramūno DANISEVIČIAUS nuotrauka
A. Kriščiūnas šįsyk ryškiausiai spindintis autorius. Net dvi smagios jo
kompozicijos skirtos apvaliausiam Lietuvos fotomodeliui – Vaivai.
Nebuvau girdėjęs tokio titulo, bet neeiliniai herojės gabaritai ir jos
nuoširdumas suteikia plačias pašmaikštavimo galimybes, kuriomis
fotografas kūrybingai pasinaudojo. O potvynio peizaže lyrišką pelenę su
kurpaitėmis rankoje vaidinanti Aistė Paškevičiūtė parodo, kaip tobulai
A. Kriščiūnas perprato kompiuterines technologijas. Pamenu jo
ankstesniuosius režisūrinius fotografavimus: tvenkinyje, pasiraitojęs
kelnes, ant prabangios kėdės pasodintas ponas rašytojas senovine
rašomąja mašinėle spausdina vandeningą bestselerį. Kiek vargo kainavo
šitos netikėtu naujumu šokiravusios mizanscenos realizavimas, o dabar A.
Paškevičiūtei jūra iki kelių ir jokių keblumų.
Šiame lengvojo žanro
skyriuje yra du publicistinio skambesio darbai. Abiejuose –
susirūpinimas lietuvaičių išpardavinėjimu. Tomas Juškaitis į nuogas
krūtis implantavo apgraužtus obuolius, o Visvaldas Morkevičius, mūsų
vėliavos spalvomis nudažęs merginos veidą, ant peties įkomponavo ryškiai
šaukiantį prekybinį kodą. Skaudžiai išraiškingos pozuotojos akys ir
klausia, ir stebisi, ir smerkia. „Auksinio kadro“ nusipelnanti
fotografija.
„Spindesyje“ tikroviškumas sunaikinamas ir jo
nepasigendi. Užtat nustembi greta kompiuterinių pramanų išvydęs Olgos
Posaškovos tikroviškai žavią, smarkaus lietaus užkluptą dviratininkų
porelę. O dar labiau – pamatęs neskoningą pasityčiojimą iš žurnalistinės
fotografijos. Linas Šinkūnas, po zuikio ir lapės kaukėmis paslėpęs
nuogalių veidus, sugalvojo, jo požiūriu, pribloškiamą sekso siužetą:
gražiame vakarėjančių laukų peizaže pusnuogė laputė baltu motoroleriu
bėga nuo bejėgiškai rankomis mosuojančio bekelnio zuikio su kovinę
parengtį demonstruojančiu tarpkoju. Visa tai papildo tiesiog idiotiškas
parašas: „Lekia laputė su savo vesputė. Gaudo triušelis su savo
kapšelis.“ Žemiau kristi neįmanoma.
Smagu iš kompiuteriais stumdomų
meninių apeigų grįžti į grynakraujės fotografijos pasaulį. Vis dėlto
fotožurnalistikos pagrindinė jėga slypi dokumentiniame tikroviškume, čia
jos niekas nepakeis. „Gyvenimo“ skyrius tradiciškai akcentuoja skurdą
ir nepriteklius. Tik sėkmingiausiai menininko ir reporterio talentus
derinantis R. Danisevičius šiandieną mato optimistiškai šviesią. Trys jo
nuotraukos išsiskiria fotožurnalistikoje beveik neįmanomu savitu
autoriniu braižu, tiksliu ir tikslingu detalių akcentavimu. Priekiniame
plane jam užtenka gražių merginos kojų fragmento, o tolumoje krepšinį
žaidžiantys vyrai išpainioja šitą nesudėtingą ir simpatišką gyvenimo
siužetą. Visada stebiuosi, kaip šis dvimetrinis sabonis taip mėgsta
žemutinį rakursą. Tikriausiai ant kelių atsiklaupia prieš gerą kadrą...
Stačiatikių
temą prasmingai tęsia Valentinas Pečininas. Pernai jis nustebino
neįprastomis religinėmis apeigomis, kai nufotografavo kryžiumi
iškirstoje eketėje besimaudantį nuogą Panevėžio Kristaus prisikėlimo
parapijos kleboną Aleksejų Smirnovą. Šiemet matome teatrališkai giedantį
Klaipėdos stačiatikių cerkvės diakoną Mironą. Pagal nuotraukos įtaigą
gali pamanyti, kad operos scenoje skamba Boriso Godunovo monologas.
Didžiausią revoliuciją daryčiau silpnokame „Portreto“ skyriuje. Vietoje
apdovanotos garsios pavardės, bet eilinės nuotraukos (Džeimsą Bondą
vaidinusio britų kino legendos Rogerio Moore’o) iš „Sporto“ atkelčiau
Ramūno Butauto portretą. Tokio stipraus ir sunkaus psichologinio
žvilgsnio, sutalpinančio visiems sporto mylėtojams gerai žinomą trenerio
dramą, kaip tik ir trūksta šitam gana anemiškam skyriui. O smagiai ant
kaktos nutūpęs uodas išelektrina tvyrančią įtampą ir Mindaugui Ažušiliui
prideda sėkmės balų.
Motiniškos šilumos ir jaukumo visada kupini
Viktorijos Vaišvilaitės-Skirutienės nufotografuoti vaikai. Nepamirštamas
pernykštis renesansinis fotopaveikslas su liūdnuoju Nojumi ir traukinio
sužalotu jo brangiausiu keturkoju bičiuliu. „Nojaus istorijų“ ciklo
tęsinio šiemet ji nerodo, bet atkartoja subtilią autorinę stilistiką.
Muilo burbuliuotojų šventėje idiliškai užsisvajojęs mažylis – emociškai
išraiškingiausia skyriaus nuotrauka. Tik galima suabejoti jos
portretiškumu. Tokia bendrapalanė siužetinė akimirka geriausiai tiktų
pramogų temai vietoje akivaizdžiai ten pasiklydusių ir „Sporto“ skyriuje
turėjusių atsirasti Jono Junevičiaus keturračių varžybų „Brasta 2009“
ir S. Žiūros pievos krepšinio.
Herkaus MILAŠEVIČIAUS nuotrauka
Teatrinės fotografijos virtuozui
Dmitrijui Matvejevui „Vyšnių sodo“ repeticijoje iki lubų iššokusi
linksmuolė aktorė pelnytai atnešė „Auksinį kadrą“. Tik kažkodėl
skurdokas kultūrinis metų derlius. Negi be aptartojo fejerverko nebuvo
kitų fotografuotinų Europos kultūros sostinės renginių? Liūdnoką
situaciją šiek tiek gelbsti šiuolaikiškai nesąmoningas pramoninis
baletas – žmogaus šokis su ekskavatoriumi (Andrius Ufartas).
Naujas
skyrius „Diplomatija“ debiutuoja su netikėtai šelmiška Herkaus
Milaševičiaus nuotrauka, kurioje į Seimą atvykęs Ispanijos karalius
Juanas Karlosas I sveikinasi su mūsiškio politiko šešėliu. Šiaip
valstybės vadovai ir kiti išrinktieji dažniausiai matomi „Naujienose“,
bet žurnalistiniu išradingumu tuos valdiškus reginius nukonkuruoja
netituluotieji. Kad ir įdomiausia pernykštė naujiena – Igno Jurkyno basų
policininkų protestą gulom ant šaligatvio fotografuojantis kolega.
Įdomu, kaip jam išėjo stambiaplanė batų ir šąlančių kojų kompozicija?
Politikų
spektakliai dažnai būna trumpaveiksmiai. Štai prie iškalbingo plakato
„Lietuvos kultūrai šakės“ H. Milaševičiaus nufotografuotas ministras
Remigijus Vilkaitis jau tapo eks-, ir nežinia, kaip gyvenimas surežisuos
jo ateitį. Gal Artūrui Zuokui į kaktą pataikęs ir ištiškęs kiaušinis
būsimuose rinkimuose sėkmę pranašauja? Tautos nemeilė valdžios
ištroškusiųjų nesustabdo.
Vilkų papjautų avių scenomis pernai mus šiurpino Gintaras Lukoševičius, o
dabar matome neatsargiai laukuose išpiltų chemikalų prisilaižiusių
karvių dvėselienas. Andrius Repšys tame pačiame atvertime pateikia dar
žiauresnę mirtį. Parašas itin įtaigiai atskleidžia tragediją: „Panevėžį
juosiantis aplinkkelis ties posūkiu į Upytę virto mirtinais spąstais
keturiems specialiųjų tarnybų darbuotojams. Susidūrus dviem lengviesiems
automobiliams krauju paplūdusiame kelyje į pagalbą atskubėję gelbėtojai
patys neišvengė kraupios mirties. Į žuvusius ir sužeistuosius
vadavusius žmones rėžėsi ugniagesių mašina.“ Net ir tylos valandos
neužtektų žuvusiesiems pagerbti.
Žiauriai negailestingos tiesos, kad
tragedijos ir nelaimės sočiau maitina žurnalistiką, niekaip neįstengia
paneigti gerų naujienų nesurandantys reporteriai.
Penkių visomis
prasmėmis solidžių vyrų žiuri neatlaikė kariniame dalinyje linksmai
ekskursuojančių „Mis“ konkurso dalyvių apžavinčio spaudimo ir nugalėtoju
„Kariuomenės“ temoje pripažino Vidmantą Balkūną. Tokiam patraukliam
jaunystės grožio ir galingo šarvuočio deriniui iš tiesų sunku
prieštarauti, nors greta matome nepelnytai nuskriaustą Renaldo Malycho
rimtai besidarbuojančių išminuotojų duetą. Tarsi rudeniniame raunamų
burokų lauke kastuvu iš purvyno jiedu traukia sprogstamuosius sviedinius
ir, žemdirbiškai rūpestingai rankomis nuvalę nuo jų purvą, tvarkingai
guldo į natiurmortišką eilutę.
Algimantas Kriščiūnas. „Pelenės kurpaitės“. Aistė Paškevičiūtė.
Kas dar? „Gamta ir jos apsauga“. Šiame skyriuje išsiskiria Andriaus
Petrulevičiaus neįtikėtinu švelnumu paženklinta nuotrauka: bejėgiškomis
dejonėmis čirpaujantis žvirbliukas ir jį supratingai bei atjaučiamai
stebintis šuo. Pasirodo, žmogiškų jausmų kartais būna ir mūsų mažųjų
brolių pasaulyje. Tokia psichologinė novelė gal net ir apdovanojimo
verta, nors žiuristai teisūs – karališkojo erelio grėsmingas žvilgsnis į
jam ramybės neduodančią medšarkę – meistriškai Kęstučio Čepėno pagauta
akimirka. Netikėčiausiai atrodo Jurgitos Grigelytės durpėse išsivoliojęs
ir besipurtantis arklys. O smagiausią situaciją pamatė R. Danisevičius.
Tik jo akylai namus saugantis, galva pakėlęs užuolaidą ir įtartinai
fotografo tupinėjimus stebintis šuo savo žanriniu lengvumu galėjo
praskaidrinti „Gyvenimo“ skyrių. Pagaliau čia labiau turto, o ne gamtos
apsauga.
Reikėtų bent užsiminti apie Stanislovo Žvirgždo parengtą
istorinę pablikaciją apie dar nematytas Sergejaus Prokudino-Gorskio 1912
m. Vilniaus bei Kauno nuotraukas ir „In memoriam“ skyriuje pagerbiamą
mus palikusį talentingą fotomenininką Michailą Raškovskį.
Štai toks fotografiniais inkliuzais įamžintas pernykštis Lietuvos gyvenimas.